Een vliegende start
Overige
mooie momenten
Caribisch visavontuur 
in Costa-Rica
Restauratie visboot
Home
Links
Foto’s
Overige
Vangstverslagen
Techniek
Vakantievissen aan 
de Spaanse Ebro
Restauratie visboot
(Deel 2)
Ebro in  de Herkansing

Zoals sommige mensen al weten ben ik in mijn vrije tijd druk bezig met de restauratie en bouw van mijn nieuwe visboot. Van de visboot die ik momenteel heb kan ik niet anders zeggen dat ik hier al ongelofelijk veel plezier van heb gehad en ook nog steeds heb. Waarom dan een andere boot?

Echter, hoe langer je vist, des te meer eisen er aan een boot worden gesteld.

 

Inmiddels zitten er al zeer veel uren in en ben ik zover dat de boot rondom strak gemaakt en afgelakt is. Het houtwerk voor de banken, tussenschotten en vloer is op maat gemaakt en de nieuwe stootlijst is gemonteerd.

Er moet nog genoeg gedaan worden. Als ik weer een eind verder ben zal ik weer een nieuwe update plaatsen.

Een motor zat er niet bij. Inmiddels heb ik zelf een Suzuki DF40 uit 1999 aangeschaft. De DF40 staat bekend als een goede betrouwbare motor. Een viertakt is wat duurder in aanschaf maar een stuk zuiniger en betrouwbaarder. Waarschijnlijk ook snel genoeg voor de Beekman boot. Ik verwacht een snelheid van rond de 35 a 40 km/uur te halen. Prima om van stek naar stek te varen. Ook is deze motor erg geschikt om langzaam te kunnen trollen. Tevens is een viertakt tijdens het trollen ook een stuk rustiger dan een tweetakt.

 

Alle gaten die in de boot gemaakt waren voor bediening, verlichting, knopen voor de kap, beugels, kikkers, enz heb ik uitgeslepen en opnieuw gevuld met vezel-polyester. De boot is rondom volledig strakgemaakt en geschuurd. Al het oude houtwerk is eruit gehaald en ook dit heb ik allemaal opnieuw gemaakt en aangepast naar mijn eigen wens.

De boot welke ik gekocht had was al in restauratie. Anders gezegd had de persoon welke eraan begonnen was, beter niets kunnen doen. Sommige delen waren al kaal gemaakt met een staalborstel op het polyester, het domste wat je doen kan. Hierdoor is de zijkant in plaats van strak, ontzettend ongelijk geworden. Veel extra werk dus om alles weer strak te krijgen en te plamuren.

 

Na wat zoekwerk kwam ik uit op een Beekman alfa van 4,85m lang. Deze boot heeft hoge boorden, een goede en ruime indeling en een fatsoenlijke kajuit. De boot is een stukje zwaarder dan een vergelijkbare Rana kajuiboot. Nadeel van de Rana is dat deze door zijn lichtere gewicht veel onstabieler is. Ik mag toch graag een stabiele boot hebben die bij bewegen niet meteen helemaal één kant op gaat hangen. Ook vind ik de indeling van een Beekman wat praktischer.

Een kant en klare boot kopen is natuurlijk een optie maar ik weet van mijzelf dat ik toch de helft wil gaan veranderen. Het leek mij beter en ook leuker om een restauratie object te kopen en deze helemaal naar mijn eigen zin te kunnen maken en inrichten. Ook geeft het zelf restaureren zoveel voldoening dat dat ook het vaarplezier weer ten goede komt.

 

Punt 1 is dus dat ik een kajuit wil hebben waar ik droog kan zitten en tegelijk de boot kan besturen. De kajuit die ik nu heb kan ik prima in zitten maar doortrollen en droog zitten tegelijk dat gaat niet.

Punt 2 is dat ik graag een iets ruimere boot wil hebben met meer opbergruimte. De vloer in het visgedeelte moet zo goed als leeg blijven zodat er voldoende ruimte is om ook een fikse vis te kunnen onthaken. Ik zit zelf altijd achterin de elektromotor te besturen en vind het ook fijn als ik vrij naar voren kan lopen zonder dat de persoon naast me telkens opzij moet.

Punt 3 is dat de boot naast vissen ook geschikt moet zijn om een dagje met het gezin te gaan varen. Inmiddels is de tweede kleine op komst en ook een dagje heerlijk varen en de kinderen op een opblaasband achter de boot moet kunnen.

Punt 4 is misschien wel de belangrijkste. Door de lage boorden die ik nu heb, ben ik wel beperkt tot de wat rustigere viswateren. De ruige wateren zoals b.v. de rivier de Waal zijn toch wat te gevaarlijk met de huidige boot. Om deze reden moet de nieuwe boot hoge boorden hebben en ook veilig zijn op de grotere wateren.

 

De zelfgebouwde trailer die erbij zat vond ik ook maar niks. De trailer is verkocht en ondertussen heb ik een nette Pega trailer van rond 5,5m lang gekocht. Deze is compleet met een loopplank, zware 1300KG as, zware lier en een centreerset achterop.

Restauratie visboot
Door: John van Harn

Vissen vanuit een boot heeft voor mij iets wat vanaf de kant niet te bereiken valt. De vrijheid op het water, genieten van de omgeving en stekken kunnen bereiken waar je vanaf de kant niet kunt komen.

Tijdens de opbouw komt nagenoeg alles er nieuw op. Er liggen al nieuwe stoelen, gasgeveerde en in hoogte verstelbare stoelpoten, nieuw stuurhuis met nieuwe kabel, nieuwe raamrubbers, nieuwe hengelsteunen en diverse andere dingen klaar.