Een vliegende start
Overige
mooie momenten
Caribisch visavontuur 
in Costa-Rica
Restauratie visboot
Home
Links
Foto’s
Overige
Vangstverslagen
Techniek
Vakantievissen aan 
de Spaanse Ebro
Restauratie visboot
(Deel 2)
Ebro in  de Herkansing
Restauratie visboot (Deel 2)
Door: John van Harn

Hierbij weer even een update over de visboot. Inmiddels kan ik toch wel zeggen dat de boot bijna klaar is. Ten opzichte van de vorige update is er weer een hoop gebeurd. De buitenkant was afgelakt en deze wilde ik graag bestikkerd hebben om mooie lijnen in te brengen en ook wilde ik het logo erin verwerkt hebben. Na een hoop ontwerpen met photoshop is het uiteindelijke resultaat geworden zoals ik het graag wilde hebben.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De motor start en loopt perfect. Enkel zit er wel een raar bijgeluid in dus hier moet zeker nog naar gekeken worden. Hopen dat het meevalt.

Ook heb ik een gesprek gehad met een zeilmakerij welke een kap op maat voor mij gaan maken zodat ik bij regen lekker droog kan zitten en bij een eventuele vaarvakantie 's nacht de boot dicht kan maken tegen de regen.

De verlichting heb ik wel liggen maar hier wacht ik nog even mee. Ik weet nog niet precies hoe ik dit hebben wil dus laat ik dat maar even voor wat het is.

 

De elektromotor pastte niet op deze boot dus hier heb ik een speciale steun voor gemaakt. Helaas moest ik ook een gat in de bovenkant van de boot maken omdat de motor anders te hoog hangt en de schroef tegen de bodem van de boot loopt.

Zowel op het dashbord als achterin zijn bevestigingen gekomen voor de dieptemeter. Zo kan ik tijdens het trollen de meter boven het dashbord zetten en als ik tijdens het verticalen achterin zit, mijn dieptemeter daarheen verplaatsen. Beide "brackets" zijn voorzien van alle bedrading en beide een eigen sonar, zodat ik niet met bedrading hoef te wisselen. kortom, plug en play!

De motor is geplaatst op een extra plaat op de achterkant. Dit voor extra stevigheid. De motor zelf zit op zijn plaats en is volledig aangesloten. De bedrading en gas en schakelkabels zijn netjes afgewerkt en bij elkaar gebonden door een soort flexibele buis.

 

Inmiddels heb ik de eerste proefvaart al gemaakt. De boot vaart erg goed en loopt harder dan ik had verwacht. Met de huidige schroef draait de motor volgas nog teveel toeren maar behaald nu al een topsnelheid van 47 km per uur. Ik ging uit van 35 a 40 km per uur dus dit is zeker een meevaller. Vanwege de te hoge toeren moet er nog van schroef gewisseld worden en de kans is groot dat hierdoor de topsnelheid nog hoger zal worden. We wachten af.

Het dashbord is volledig ingericht en zijn voorzien van snelheidsmeter, kilometerteller, trimmeter en een schakelpaneel om de diverse stroomvoorzieningen in en uit te kunnen schakelen. Voor de accu is er een accuschakelaar in gekomen waarmee ik kan schakelen tussen:
alles uit, accu 1, accu 2, of beide accu's tegelijk.

De ruit die mistte heb ik bij laten maken en alles hebben we geplaatst met nieuwe raamrubbers en pezen, zodat dit allemaal weer netjes op zijn plek zit. De kikkers enz. zijn gemonteerd evenals de nieuwe rvs relingen welke zijn gekomen in plaats van de oude aluminium delen.

Wat de vloer betreft is er een verhoging in gekomen ven betonplex. Dit heeft maarliefst 3 redenen. De boorden waren vanuit de boot erg hoog. Als de bodem hoger komt te liggen, worden de boorden vanuit de boot gezien lager, wat veel makkelijker is tijdens het vissen. Reden 2 is dat ik 3 adapters gekocht heb om mijn stoelpoten in te klikken. Hiervoor gaten maken in de bodem vond ik geen optie want de dubbele bodem moet netjes waterdicht blijven. Deze kan ik dus mooi in het betonplex maken. de derde reden is dat ik het niet fijn vind als het regenwater over de bodem loopt en dit loopt nu dus onder de bodemplaten door. Enige uitzondering is de binnenkant v.d. kajuit. Hier is de originele bodemhoogte behouden zodat je niet te ver hoeft te bukken als je de kajuit in wil. Verder is de volledige vloer bekleed met weerbestendige vloerbedekking. Deze vloerbedekking is dezelfde als welke geplaats word in de nieuwe Marcraft visboten. Deze vloerbedekking is ook geplaatst tegen de zijwanden om het netjes af te werken

Het houtwerk is allemaal afgelakt en klaar. Voor de kussens in de kajuit had ik karton mallen gemaakt. Deze heb ik naar de stoffeerder gebracht en zij hebben hier nette kussens van gemaakt en tevens ook de rugleuningen bekleed.

Ander punt is ook nog dat de totale set, dus boot met trailer op de 900 kilo zit. Aangezien dit ongeremd niet toegestaan is moet er weer gezocht worden naar een geremde trailer.

Kortom, de boot is vaarbaar maar moet nog wel afgemaakt worden. Zodra alles klaar is en de eerste vaar en vis ervaringen er zijn, plaats ik weer een update.