Een vliegende start
Restauratie visboot
(Deel 2)
Ebro in  de Herkansing
Van onze reisgroep waren er helaas geen vissers bij, maar ik heb toch reisgenoot Hein zover kunnen krijgen dat hij mee ging. Was wel zo gezellig. Hij had 20 jaar geleden nog eens gevist, dus het mocht wel weer een keer. Tijdens onze reis langs de caribische kust kwamen we aan in het dorpje Cahuita en kwam ik via de reisorganisatie in contact met Roberto's. Dit was een klein toeristenbureau met restaurant. Dagelijks was er de "catch of the day" te verkrijgen. Kortom, de vis die dezelfde ochtend nog gevangen was. Tegen betaling mochten wij ook mee gaan vissen met Roberto zelf en werd dan de gevangen vis 's avonds voor ons geserveerd. In dit land geen Catch & Release dus.
Het klonk interessant en na wat afspraken gemaakt te hebben stonden we de volgende ochtend dus om half 5 voor de deur. We werden vriendelijk welkom geheten door Roberto. Eerst werden we voorzien van het traditionele ontbijt: Gebakken ei met rijst en bonen. Was wel even doorbijten om half 5 's morgens, maar het smaakte prima. Hierna konden we in de bak van de pick-up stappen en werden we naar de boot gebracht.  Het was een oud smal motorbootje van een meter of 6 lang. Deze was voorzien van een 20pk buitenboordmotor en een lading aan visspullen. Mijn oog viel direct op een box vol met rapala’s, welke me toch bekend voorkwamen. Eenmaal op de zee werd het toch wat spannend. Met zo'n klein bootje tussen de 4 meter hoge golven was al een beleving
Na 5 vissen in de boot te hebben, besloten we verder de caribische zee op te varen om te gaan slepen op o.a. Tonijn. Inmiddels begon mijn reisgenoot behoorlijk zeeziek te worden en de gebakken ei met rijst met bonen kwamen er al weer uit. Ikzelf kon nog even, maar voelde me ook al niet zo fit meer. Toch nog maar wel even doorgaan. Na ongeveer een uurtje slepen met groot kunstaas wisten we helaas geen tonijn te vangen.
Aangezien we nog maar een half uurtje tijd hadden, besloten we om toch maar weer over te schakelen op de kingfish. Volgens Roberto zouden op deze stek de echte grote moeten zitten. Na een paar rondjes wist Hein uiteindelijk de grootste binnen te halen en wist ik er nog een paar mooie vissen bij te vangen. uiteindelijk stond de teller op 9 stuks en zat onze vistijd er weer op. Aangezien onze magen ook even wat rust nodig hadden, kwam het ook niet verkeerd uit.
In Januari 2011 ben ik op rondreis geweest in Costa-Rica. Costa-Rica staat bekend om het sportvissen en dus kon ik het niet laten om toch eens te gaan vissen daar. Er wordt ook Big-game fishing gedaan, maar aangezien dit tussen de 300 en 600 dollar ging kosten, heb ik hier maar vanaf gezien.
Kortom, ondanks onze omgekeerde magen hebben we zeker weten een geweldige visdag meegemaakt. De manier van vissen verschilt toch best wel wat met hier en het blijft altijd mooi om zoiets mee te maken! Dezelfde avond waren we welkom in het restaurant, waar de heerlijk gebakken kingfish voor ons geserveerd werd. We hebben uiteindelijk met 8 man aan de vis gezeten met een heerlijk biertje erbij. Voor Roberto had ik  2 roofvisbladen uit mijn reistas gehaald en probeerde hem uit leggen hoe we hier in Nederland vissen. Hij keek zijn ogen uit, vooral bij het verticalen en drop-shotten. Maar al dat gedoe met dat rubber kunstaas zag hij niet zo zitten.