Een vliegende start
Ebro in  de Herkansing
Ebro in de herkansing
Door: John van Harn

Begin dit jaar waren we naar Spanje geweest om te vissen in de rivier de Ebro. Hoofdzakelijk gingen we voor de meerval, maar ook de bijvangsten in de vorm van grote karper zijn zeker welkom. Helaas wisten we begin dit jaar precies in de verkeerde tijd te komen en een uiteindelijk toch wel tegenvallende vangst te hebben. Dit had te maken met het smeltwater wat de Ebro in stroomde en dat haalde in korte tijd de temperatuur fors omlaag.

Wat toen wel erg leuk was, was het snoekbaarsvissen met de pen. Voor mij een van de mooiste manieren om de snoekbaars op de kant te krijgen. Dit ging de vorige keer erg goed en dat wilde we dus ook deze keer weer gaan doen.

Het zou treffen dat we nu weer in een verkeerde tijd komen en dus gingen we het maar proberen. We vertrokken met z’n vijfen. Henry met zoon Dave, Michel met zoon Damien en ik. Michel kende we van de vorige trip naar de Ebro. We hadden toen afgesproken om ditmaal tegelijk te gaan. Zo konden we ook de onkosten, huurauto enz. samen delen.

De vliegreis begon in Eindhoven en zo’n 2 uur later kwamen we aan in Reus. De huurauto was geregeld en zo gingen we eerst een hapje eten in Salou. Hierna vervolgden we onze rit en kwamen we, na net geen 2 uur reizen, aan in het plaatsje Caspe. Dat we van de accommodatie niet teveel moesten verwachten was de vorige keer al duidelijk. Hopelijk maakt het vissen alles weer goed. Snel gingen we nog even naar de plaatselijke trailerhelling om wat te werpen met shads.

De eerste visdag stonden we al vroeg klaar bij de helling waarvandaan we vertrokken. Helaas begonnen we de dag wat later omdat de organisatie naast de vergunningen, ook de pellets waarmee gevist werd nog niet geregeld had. Na zo’n 2 uur wachten konden we dan toch eindelijk beginnen.

Over de eerste twee visdagen kan ik erg kort zijn. De vangsten waren erg slecht. We vingen nog wel wat baars en snoekbaars maar eind van de tweede dag kregen we eindelijk de eerste aanbeet op een meervalhengel. Na het aanslaan werd de meerval gehaakt maar tijdens de dril werd op, waarschijnlijk een scherp voorwerp onder water, de dikke lijn doorgesneden. Vette pech dus! Even later nog een aanbeet en nu wist Dave toch zijn eerste meerval te vangen. Weliswaar een wat kleinere van 85 cm maar toch beter dan niets.

De derde dag werd er gekozen om op een andere stek te gaan vissen. Een stek waar de vorige dag wel vis werd gevangen terwijl bij ons weinig te beleven viel. De buren hadden hun laatste visdag gehad en zo kwam deze stek dus mooi vrij. Dat dit een goede keuze was, werd al snel duidelijk. Al vrij snel in de ochtend kwamen de eerste aanbeten op de karperhengels.  Zo werden de eerste karpers gevangen.

De vijfde dag bleef op een paar aanbeten op de karper na, vrij rustig. Ook de meerval liet zich niet zien. De snoekbaars beet wel goed en houd ons zo lekker bezig. Zeker aangezien we weinig aasvissen hadden. Door de creativiteit van Henry werden er op doodgeslagen vliegen toch nog wat aasvissen gevangen. Daarmee wisten we uiteindelijk nog 8 aanbeten op de penhengel te krijgen. Hieronder 7 snoekbaarzen en ook nog weer een Paling. Ook wisten vandaag zowel Dave als Damien eindelijk hun eerste snoekbaars te vangen en was het plaatje weer compleet.

Ook werden er een paar meervallen gevangen waaronder eentje van 204 cm. Een mega vis en ook de dril was erg mooi. De snoekbaars beet deze dag ook prima en er kwam ook nog een leuke verassing bij. Tijdens het snoekbaarzen een hele trage aanbeet en na het haken bleek het om een paling te gaan. Zeker geen kleine want de vis kwam ruim over de 80cm heen. Ergens rond de 84 maar exact meten is wel wat lastig met zo’n glad kronkelig ding. Wel erg leuk als bijvangst. Eentje om zeker niet te vergeten. Een totaal van 12 vissen aan karper en meerval en nog een aantal snoekbaarzen en een paling erbij maakte de slechte vangsten van de eerste en tweede dag dik goed.

Ondertussen gingen helaas ook onze medevissers uit Austerlitz weer weg. Een gezellig groepje waarmee we de eerste vakantie ook al veel gelachen hebben. Na een bakkie koffie namen we afscheid en zij kunnen ook weer terugkijken op een leuke vakantie met mooie vangsten.

De vierde dag begon voor ons ook weer leuk. Direct alweer een aantal karpers op de kant. Het lijkt wel of hier geen kleine karpers rondzwemmen want de formaten zijn stuk voor stuk aan de grote kant. Met de meerval was het wat rustiger want deze lieten zich vandaag niet zien.

De laatste dag was voor de snoekbaars vrij rustig. Mede doordat we eigenlijk geen fatsoenlijke aasvis meer hadden. Voor de grotere vis was deze dag weer een betere. 4 Karpers en 2 meervallen werden er gevangen. Bij onze buren werd een hele grote meerval gehaakt van 214cm. Deze zwom dwars door al onze lijnen heen. De enige oplossing was deze vis te drillen in de boot en hierbij hebben we dan ook maar netjes geholpen.

Op de Valreep toch voor iedereen meerval, karper en snoekbaars. Totaalstand kwam uit op 6 meervallen, 22 karpers, 16 snoekbaarzen en 2 palingen. En dan heb ik het natuurlijk niet over het aantal lossers en missers die we op alle hengels ook nog gehad hebben. Op een andere stek werd nog een mega meerval gevangen. 238 cm maarliefst. En naast ons nog een van 218 cm. Ook hierbij heb ik staan kijken en filmen en er tegelijkertijd erg van genoten “wat een beest”. Wij waren ook tevreden. Het kan natuurlijk altijd beter maar we kunnen toch wel zeggen dat het een succesvolle en gezellige vakantie was!

Na 3 keer tikken had ik mijn eerste snoekbaars al gehaakt. Het leek ook direct een mooie vis te zijn, want de weerstand was behoorlijk en de vis kwam niet makkelijk onze kant op. Even later werd helaas de lijn kapot gesneden langs de ijzeren rand van de trailerhelling.

Bijna alle aanbeten kwamen van dezelfde hengel vandaan. De hengels waren voorzien van pellets met enkel wat voer in een PVA zakje. Deze werd aan de haak erbij geknoopt en onder water lost dit binnen een paar minuten op. Op deze manier ligt het voer altijd netjes in de buurt van het haakaas. Helaas hadden we geen weegschaal maar alle gevangen karpers waren wat lengte betreft tussen de 80 en 96 cm.

Het snoekbaarzen daarentegen was super. Veel aanbeten en de dobber hobbelde gedurig op en neer. Een prachtige visserij. Ten opzichte van Nederland zijn ze hier toch wat eenvoudiger te vangen. De meeste aanbeten kwamen tussen de 2 en 4 meter diep vandaan.

Onze lijnen moesten uiteindelijk allemaal doorgeknipt worden want deze zaten volledig in de knoop. Alles opnieuw knopen zou zoveel tijd kosten dat er maar weinig vistijd over zou blijven. Dit was een goed moment om er maar wat vroegtijdig een einde aan te breien. Toch wat vangsten betreft, een mooie afsluitende dag.

Henry had in zijn 2e worp ook beet en haalde de eerste vis binnen. Een kleintje, maar toch leuk. Even later wist henry er nog één te vangen. Mijn volgende gehaakte vis lostte helaas ook weer net voordat hij aan de kant was. De rest van de avond bleef het rustig en leek de bijttijd voorbij.