Vangstverslagen
Zoektocht op de rivier
2 Oktober 2016
Trollen op snoek

Eenmaal aangekomen waren we vrij vlot getrailerd en we vaarden langzaam richting onze eerste stek. Er werd gezocht naar de juiste diepte. Al vrij snel meldde zich de eerste baars. Geen grote, maar altijd leuk om mee te beginnen. Vrij kort hierna de eerste snoekbaars. Lekker begin zo op de eerste stek! Even een plaatje maken en snel weer verder vissen.

Even later werd het rustig met de beten en gingen we op zoek naar een andere stek. We vistte diverse stekken uit, maar helaas mochten deze niets opleveren.

Het was inmiddels ook al weer tijd voor een bakje koffie. Martin pakte de thermosfles erbij en net toen hij ingeschonken had, herhaalde zich iets wat mij een paar jaar terug ook is overkomen. Met een zelfde type hengel en molen weliswaar. Zijn prachtige berkley skeletor verticaal hengel met rozemeijer molen verdween ineens met een plons de diepte in. Hij stond in de steun met de shad in het water. Vastgelopen of misschien wel door een aanbeet uit de steun getrokken?  Wie zal het zeggen. Wij hebben het in ieder geval net even gemist omdat we even met de koffie bezig waren. Erg zonde. Toch een prijzige combinatie die even de bodem opzoekt.

Aangezien ik nog een korte rozemeijer classic hengel bij me had, welke eigenlijk voor het trollen was bedoeld, kon Martin vandaag nog verder verticalen. Niet echt een hengel met het juiste gevoel maar toch beter dan niets.

Na de koffie te hebben opgedronken gingen we weer verder. Nog een aantal stekken verderop geprobeerd maar deze waren of bezet, of ze leverde niets op. Dan maar weer even de andere kant op. Op de terugweg kwamen we een stek tegen welke we eigenlijk links hadden laten liggen op de heenweg. Misschien niet heel interessant maar toch de moeite om even te proberen.

Het is inmiddels half december en de temperaturen zijn erg zacht voor deze tijd van het jaar. Wij zijn er blij mee, want het is nu heerlijk vertoeven op de rivier. Afgelopen zondag zijn we maar eens een vrij nieuw water wezen uitproberen. Ik was er al wel eens geweest, maar dan met iemand anders, maar nog nooit met mijn eigen boot. Om 7 uur in de ochtend stond Martin al weer voor de deur. Snel werd de boot aangekoppeld en vertrokken we richting de rivier.

Nog maar eens proberen dan. Ook de tweede drift was raak. Wederom een snoekbaars. De stek is toch weer interessanter dan we dachten. Nu weer voor de derde keer en ook nu werd de shad weer gegrepen. Gaat lekker zo! Er werden nog een aantal driften gemaakt maar voor deze stek bleef het hierbij.
Verticalen in December
Door: John van Harn

Ondertussen waren we wel toe aan een hapje eten. We zochten een mooi plekje op om de boot vast te leggen. Martin had weer heerlijke shoarma gehaald en deze ging snel de koekenpan in. Heerlijk bakken en even ontspannen op de boot. Sommige vissen non stop door, maar wij nemen vaak nog wel even rustig de tijd om een hapje te eten.

Na de heerlijke warme lunch wilde we nog graag een paar stekken uitpeuteren. De eerste stekken leken visloos, maar op de op één na laatste stek wilde ik het toch nog even met een fireball met spiering proberen.

Het duurde misschien net 2 minuten en ineens werd de hengel een centimer of 20 omlaag getrokken. Direct werd er aangeslagen en aan de andere kant was het gebonk van een snoek duidelijk voelbaar. Even een korte dril en de snoek mocht binnenboord komen kijken. Na al die havensnoeken van de laatste tijd lijkt deze al snel weer klein, maar op de verticaalhengel is het zeker een leuke sport.

Hierna gingen we nog even een stukje varen en het water wat verder verkennen. Op de terugweg werd er nog een stek uitgevist maar dit leverde niets meer op. Het werd tijd om te traileren en de dag zat erop. Een nieuw water voor ons, maar met 6 vissen is de dag zeker geslaagd. Wel erg balen van de hengel van Martin, maar helaas is het niet anders. Het is verder goed bevallen. Het was weer een heerlijke dag en we zullen hier zeker nog eens terug komen!

We begonnen op het ondiepe en lieten ons met de wind mee langzaam het talud af zakken. Bij het terugsturen het talud op werd de shad direct gegrepen. Het voelde vrij fors. Toen de vis aan de oppervlakte kwam zagen we direct al dat dit een mooi exemplaar was. Er werden snel een paar plaatjes gemaakt en de vis werd weer netjes teruggezet. Met een forse staartslag zwom hij direct weer de diepte in.