Vangstverslagen
Trollen was top!
9 September 2017
Nieuw water verkennen

Vorige maand zijn we samen weer een stilstaande rivier op geweest. Na de succesvolle dag met Henry daarvoor, waarbij we 8 snoekbaarzen wisten te vangen, bleef het de laatste keer met Martin bij 4 vissen en helaas een aantal missers. Nog steeds niet slecht als er geen stroming aanwezig is, maar we zijn echte hollanders en willen altijd meer!

Ditmaal trouwens weer een hoop windes. Prachtige vissen om te zien en ze geven echt een mooie sport op ons toch vrij lichte materiaal. Toch na een aantal windes hoop je wel weer op een andere vissoort. We zijn tenslotte niet aan het witvissen vandaag.

Dan maar over een andere boeg gooien. We gingen trollen. Zeker aangezien we vanmorgen op die manier ook de eerste vis wisten te vangen en dit verder nog geen kans gegeven hadden. Het trollen ging echt super en elke keer dat we deze lange strook uit vistte wist er wel een vis te haken.

Na de inmiddels 7e vis tijdens het trollen werd het tijd voor een koffie pauze. Vroeger werd er geankerd, maar sinds ik de beschikking heb over een prachtige Minn Kota Ulterra kunnen we tijdens het eten de boot rustig door laten driften met behulp van de advanced autopilot. Echt ideaal! Een mooie montage hiervoor is een dropshot montage welke eigenlijk vrijwel altijd dicht bij de bodem zit en ook voldoende actie heeft.

Kortom, koffie drinken en een mooie drift maken tegelijk. De stek die we ervoor uitgekozen hadden was ook zeker een goede en na een poosje moest ik de koffie toch vlotjes opzij zetten om de kromme hengel uit de steun te pakken. Geweldig, de dropshot montage was gepakt en een mooie snoekbaars kwam even aan boord kijken.

Na dit spelletje werd er koers gezet na een verderop gelegen stek en hier probeerde we toch weer wat gerichter te gaan vissen op snoekbaars en baars. Het werpen met shads is vaak een goede methode maar het bleek vandaag erg slecht te zijn. Het leverde om heel precies te zijn, geen enkele vis op. Echt bizar! Ook hier dropshotten en verticalen leverde niets op en zo moesten we het even een poosje doen zonder actie.

Vervolgens werd er nog een winde gevangen en daarmee sloten we dan ook de dag af. Wat een geweldige dag was het weer. 13 Vissen waaronder 4 soorten is voor ons weer een score om dik tevreden mee te zijn. We hebben ontzettend genoten en ik ben benieuwd wat ons de volgende keer weer brengen zal.

Eenmaal bij de eerste stek aangekomen begonnen we met verticalen en hier wisten we beide een snoekbaars te vangen. De volgende stekken werden uitgeworpen met shads en pluggen. Helaas leek het wel uitgestorven en worp na worp kwamen we erachter dat dit vandaag niet de beste methode zou zijn.

Deze maand kozen we na een hoop getwijfel toch maar voor een goed stromende rivier. Als eerste werden de vertrouwde stekken gekozen, ondanks dat deze de laatste paar keer toch beduidend minder lijken te worden. Onderweg naar de eerste stek gooiden we nog even snel een plugje uit en dit resulteerde al vrij vlot in de eerste vis voor Martin. Een prachtige winde.

Nadat de koffie op was besloten we om dit nog even door te zetten. Lekker achterover leunend werd er gekeken hoe de fronttroller en de dropshotmontage zijn werd deden. Niet omdat we luie vissers zijn, maar gewoon even omdat het kan! De voldoening was dan ook groot om te zien dat het wederom lukte en dat de volgende snoekbaars een feit was.

Inmiddels was het lunch tijd. Martin had Saté geregeld voor vandaag en hoe meer we er aan dachten, hoe meer honger we kregen. Ook nu tijdens het bakken werd er weer een drift gemaakt met de dropshot alleen nu bleef het wel rustig. Tijdens het eten ook niet zo erg want dan kunnen we even genieten van een welverdiend broodje.

We besloten hierna om het vandaag toch succesvolle trollen weer op te pakken. Het bleek een goede keuze want ook nu kwamen de aanbeten weer. Maar ditmaal bleek het allereerst om een snoekbaars te gaan. Dat is erg leuk, want die hadden we vandaag nog niet trollend gevangen, enkel op de dropshot.  Ook gelijk een leuk formaat en Martin mocht er even mee poseren op de foto.

De volgende aanbeet kwam ook weer vrij vlot en ditmaal bleek het een roofblei te zijn. Gevangen, al trollend met een plugje vrij strak over de bodem. De roofbleien zitten dus echt niet allemaal in de bovenste waterlaag, maar dat hadden we inmiddels al wel vaker gemerkt.

Gelukkig kwam deze vis ook in de vorm van een baars. Geen mega formaat maar toch een mooie vis om te vangen. Martin heeft meestal pech dat de baarzen het bij hem niet doen maar vandaag had hij meer geluk!