Vangstverslagen
Nieuw water verkennen
Heerlijke openingsdag
Door: John van Harn

Eindelijk mag het weer! De gesloten tijd is voorbij en zo staat onze eerste visdag uiteraard gepland op roofvis. Ditmaal vertekken we wat later en pakken we de middag en avond. Eenmaal getrailerd zetten we direct koers naar een stek waar meestal wel een visje vandaan komt.

Na het werpen wilden we het eens trollend proberen. Martin z’n hengel sloeg al vrij vlot krom. Maar helaas na een seconde of 10 lostte de vis weer.  Een poosje later was het mijn handhengel die krom sloeg. Met maar een meter of 3 lijn uit,vistte ik vlak onder de top in de oppervlakte en haakte ik een prachtige baars. Wat een prachtige vissen zijn dat met dit formaat! Normaal ben ik niet van de halve centimeters maar deze was toch echt exact 48,5 cm.

Nog even verticalen leverde niets meer op. De spot lock van de fronttroller werd geactiveerd en ditmaal gingen we werpen. Ikzelf met shads over de bodem en Martin met kunstaas in de verschillende waterlagen. Wild was het niet, maar toch wist er nog een snoekbaars in de boot te komen. Geheel tegen onze verwachtingen in zat de vis niet in de buurt van de kribben, maar vingen we ze op zo’n 7 meter diepte richting het midden van de rivier.

Weer even verderop wist Martin een snoek te haken op de rapala plug. De vis werd gedrild tot aan de boot, maar na 2 mislukte pogingen om de vis uit het water te tillen, wist deze zich toch te ontdoen van de haak. Wel jammer, maar aangezien we de vis twee keer vast hadden gehad mochten we hem gelukkig meetellen.

Even verderop zagen we een zeilboot op z”n kant liggen waarbij 2 mensen bezig waren om deze weer overeind te krijgen. Het was voor ons al wel vrij duidelijk dat ze het niet gingen redden, dus zijn we maar even te hulp geschoten. Met een touw aan de achterkant van de boot, en aan de zijkant van de zeilboot, wist ik met de fronttroller een aardige spanning op de lijn te houden waardoor de boot weer langzaam overeind kwam. Altijd fijn als je iemand kan helpen en we werden dan ook weer vriendelijk bedankt voor de hulp.

Na vervolgens nog een forse aanbeet te missen was het mooi geweest voor vandaag. Net voor het einde zagen we nog een bever zwemmen. Voorzichtig werd er met de elektromotor naar toe gevaren. Zo hebben we even een stukje achter de Bever aan kunnen varen. Dit was wel erg bijzonder. Het gebeurt misschien eens per jaar dat we er één zien, maar zo dichtbij komen was nog niet eerder gelukt.

De daarop volgende vis had zich vergist in mijn shad. Een mooie aanbeet, net op het begin van het talud. Aangezien ik volgens Martin toch altijd geluk heb, bleef deze vis wel gehaakt en mocht hij de binnenkant van de boot komen bekijken.

Het trollen was hierna ook weer even gebeurd en toen kwam er een rustige periode. We haalde van alles uit de kast maar de vis hield de kaken op elkaar.

Ondertussen was het ook etenstijd en Martin had vandaag gezorgd voor heerlijke stukjes kip met saté. Er werd even een pauze moment ingelast en zo konden we heerlijk genieten van de warme maaltijd.

Het volgende uurtje werd er veel gevaren en diverse stekken werden uitgekamd, maar helaas bleef het stil. Er werd koers gezet richting de laatste stek die we nog wilde bevissen. Dit bleek een goede keuze te zijn, want al vrij snel wist Martin op de dropshot een snoekbaars te haken. Toen de vis was uitgedrild wilde we de vis pakken om uit het water te beuren. Wonderbaarlijk wist ook deze vis van Martin zich tijdens het vastpakken van de haak te ontdoen en weer weg te komen. Gelukkig hadden we hem wederom aangeraakt dus mochten we hem weer mee tellen. Toch was het leuker geweest als deze in de boot was geweest en even voor de camera mocht poseren, aangezien het toch de grootste snoekbaars van de dag was. Misschien volgende keer toch maar beter om het schepnet er weer bij te pakken.

Al bij het eerste zakken van de shad werd deze gegrepen, maar helaas liet de vis weer los. We verticalen even door en binnnen vrij korte tijd werd de shad weer gegrepen. Ditmaal bleef de vis wel hangen. De vis was in de zijkant van de bek gehaakt. Vanwege de rondslingerende dreg werd deze toch maar even vlot in het water onthaakt. Snel door naar de volgende!

Dit plaatje maakte de dag dan ook compleet. 6 Gevangen vissen op 4 verschillende manieren. Samen met het prachtige weer, het heerlijke eten en de ervaring met de bever was de dag toch wel heel compleet. Wat een heerlijke dag!