Vangstverslagen
Nieuw water verkennen
Karper in de oppervlakte
Door: John van Harn

Het was weer zover. Ons maandelijkse dagje vissen was deze maand een weekje verplaatst vanwege de moederdag. Deze keer werd er gekozen om te gaan karperen. Hiervoor kozen we een water uit waar we al eens eerder gevist hadden. Het is een privé put waar we enkel mogen vissen met toestemming van eigenaar, en toevallig is dat een kennis van me.

Toen we aankwamen zagen we al veel karper zwemmen in de oppervlakte en besloot ik de penhengel maar even aan te passen voor de visserij met de korst aan de oppervlakte. Maar opeens bedacht ik me dat ik de sneetjes brood en korsten vergeten was. Shit! Heb ik weer. Echter had ik wel 4 bolletjes bij me met gebakken ei, welke vandaag de inwendige mens moest gaan verzorgen. Dan maar een hapje minder vandaag en het eerste bolletje werd vlot omgetoverd tot stukjes haakaas.

Na één telefoontje was het geregeld. Op dit water word eigenlijk maar zelden gevist en de laatste 2 jaar is er al helemaal niet meer gevist. Heerlijk rustig dus en geen karpers die iedereen inmiddels al gevangen heeft. En nog belangrijker, geen dressuur! Beide gaan we op stap met 2 feederhengels en ikzelf had ook de penhengel mee genomen.

Na de eerste inworp duurde het ongeveer een minuut en werd het al gepakt. Een grote hap en de karper verdween direct de diepte in. Snel werd er aangeslagen en de eerste karper was al gehaakt. Wat een top start zeg! Na een korte dril lag de karper in het net. Snel even een plaatje schieten en de vis wordt weer teruggezet. Dat ze het brood graag lustte was wel duidelijk, want binnen een half uur wist ik al 3 karpers te vangen.

Ondertussen zat ik nog bij de feederhengels en daar wist ik ook nog eens 2 vissen op te vangen. Gaat lekker zo vandaag! Toch is het vangen van karper op drijvende brood zo gaaf dat ik uiteindelijk toch besloot om maar verder te gaan rondstruinen met een hengel met drijvend brood.

Ook aan deze kant was het bal en kwamen er dus weer een aantal aanbeten. Hier was weer ruimte om beiden tegelijk te vissen en zo volgde ook vrij vlot het moment dat we beide tegelijk aan het drillen waren. Echt leuk! Hoe vaak komt dat nou voor tijdens karperen?? Na de dril had martin eindelijk de koi karper gevangen waar hij al een poos naar op jacht was en wist ik een graskarper te vangen. Weer eens wat anders tussen alle schubkarpers door.

Martin keek dit allemaal even aan en besloot om ook een hengel om te bouwen om met drijvend brood te gaan vissen. Helaas viel het op dat moment in de oppervlakte even stil. Ondertussen werd er nog wel een karper gevangen op de feeder hengel. Toch bleef Martin het stug volhouden en besloot om het aan de andere kant van het water te gaan proberen. Deze afgelegen hoek hadden we expres met rust gelaten. Dit was duidelijk een goede zet geweest, want vervolgens wist Martin hier in vrij korte tijd toch weer een aantal karpers te vangen.

Hierna beek het wat rustiger op de hotspot te zijn geworden en besloten we richting de andere kant van de put te lopen. Samen al struinend op zoek naar de karper in de oppervlakte. We spraken af om om de beurt voorop te lopen en dat de voorste als eerste de korst erop zou gooien. Dit lukte vrij snel want bij de eerste vis die we zagen wierp Martin direct zijn korst erop en deze werd ook vrij vlot gegrepen. Weer een leuke schubkarper! Hierna was het weer mijn kans en wist ik de volgende kans ook weer te verzilveren.

Ondertussen was de middag alweer bijna voorbij en maakte we langzaam aan een eind aan deze dag. Wat een super geslaagde dag! Met 18 gevangen karpers waarvan 15 stuks op drijvend brood en 3 op de methodfeeder. Ook nog eens mooi verdeeld onderling dus wat wil je nog meer!

Samen met Martin gingen we in dezelfde hoek zitten maar dan een meter of 20 uit elkaar. Ook een beetje uit nood aangezien we maar 1 schepnet hadden. Anders word het wel erg ver lopen telkens. Afijn, een paar vissen verder besloten we dat het tijd was voor een bakkie.

De hengels werden even opzij gelegd en we gingen op onze vanmorgen ingerichte stek, even een bakkie doen en een hapje eten. In mijn geval voornamelijk gebakken ei, want het grootste gedeelte van de bolletjes was al gebruikt als aas of wilde ik nog bewaren om de rest van de dag mee te vissen.