Vangstverslagen
Nieuw water verkennen
Doodaas onder de dobber
Door: John van Harn

Het begint onderhand een traditie te worden dat we rond deze datum met dood aas aan de slag gaan. Voor de vangsten zou het wat gunstiger zijn als het al wat kouder zou zijn, maar voor onszelf is dit natuurlijk prima weer. Zo’n 2 maanden geleden hadden we deze dag al gepland en aangezien we de hele dag weg zijn, was wat overleg met het thuisfront ook wel zo handig.

Ook de volgende Stek die werd aangedaan leverde weer een vis op. Ditmaal voor mij een mooie snoek van 94 centimeter. Vervolgens werd er weer verkast. Nu aangekomen op een stek waar we in het verleden bepaald niet veel succes hadden gehad, maar je weet tenslotte maar nooit. De ene dag is de ander niet. Dat niet alles voorspelbaar Is bleek ook wel, want binnen korte tijd wisten we hier 4 snoeken te vangen, waarvan ook de eerste 2 vissen van over de magische meter grens. Ook hadden we nog beiden tegelijk een aanbeet en zo stonden we naast elkaar onze vissen te drillen.

De benodigde aasvissen werden geregeld door een witvisser bij ons uit de buurt. Erg handig, en we zijn er ook zeer dankbaar voor, want zonder aasvissen beginnen we nou eenmaal niets. We hebben ook afgesproken dat we de aanbeten om en om gaan doen. We gunnen elkaar de vis, en zo blijft het wat aantallen betreft ook leuk verdeeld.

Het was een mooie afsluiter voor een succesvolle dag. Heerlijk als alles op een dag gewoon wil lukken en we de dag af kunnen sluiten met 10 snoeken waarvan 4 over de meter. Het was gezellig, het weer en de vangsten waren goed en het eten was ook super. Kortom, een perfecte visdag!

Normaal gesproken is met doodazen de ochtend erg goed. Ook ditmaal waren we er vroeg bij en zaten we tijdig op de stek. Verrassend genoeg leverde vandaag de ochtend slechts één vis op. Weliswaar een mooie snoek van 98 centimeter en de eerste vis voor Martin was alvast binnen. Uiteraard kwam de aanbeet weer net op het moment dat we de koffie ingeschonken hadden. Het lijkt af en toe wel of we hier een abonnement op hebben! Ondanks dat we er zeker blij mee waren, hadden we toch wat meer van de ochtend verwacht.

Inmiddels was het begin van de middag en hadden we wel wat honger gekregen. Na een stukje varen was het dichtstbijzijnde cafetaria op loopafstand. Martin vertrok die kant op en kwam even later terug met patat en frikandellen. Heerlijk, dat gaat er altijd wel in! Na de lunch gingen we weer terug naar de laatste Stek en wisten we er nog een vis bij te vangen.

Aangezien we van tevoren niet op de cafetaria hadden gerekend, waren we dankzij de vrouw van Martin goed voorzien van een warme hap in de vorm van kip Sate met pindasaus. Heel veel honger hadden we niet meer maar aangezien het ons veel te lekker leek om het te laten liggen hebben we het toch maar opgewarmd. Het smaakte heerlijk, en de buiken waren weer gevuld voor de rest van de avond.

We kozen weer een nieuwe Stek uit maar vanwege de drukte van de boten en de wind was het hier lastig vissen. Uiteindelijk wist ik hier nog een snoek van 102 centimeter vandaan te halen. Een mooi maatje, maar vooral een mooie dikke vis om te zien.

Al vrij snel vertrokken we weer richting de avond stekken. De aas vissen werden weer te water gelaten, in de hoop om nog een mooie afsluiter te kunnen vangen. Ook op de avond stek was het voor deze tijd van de dag vrij rustig. Toch kwam hier de negende vis aan boord en net voor het einde wisten we ook de tiende snoek nog te vangen. Met zijn 87 centimeter weliswaar de kleinste van de dag, welke hiervoor op naam stond van een 94 centimeter snoek.

Er werd nog een poosje door gevist en weer vis gevangen maar ook op deze stek werd het weer wat minder. We hebben het nog wel een aantal uurtjes de kans gegeven, maar het leek voor hier over te zijn. Inmiddels was het eind van de middag en maaltijd was alweer iets gezakken