Vangstverslagen
2 Oktober 2016
Trollen op snoek
Door: John van Harn

De laatste tijd zijn we weer een aantal keren de rivier op geweest. Het meervallen is weer even op stop gezet en zo geven we de andere visserijen weer de kans. Was het vorig jaar rond deze tijd erg goed op de rivier, dit jaar is het echter een stuk moeilijker. We vangen nog zeker wel vis maar niet de aantallen van vorig jaar. Echter gaat een visdag ook om de gezelligheid en deze gaat dan ook niet verloren.

De stekken die hierop volgden waren ook weer erg taai. Mooie taluds, damwanden, enz werden er opgezocht maar vandaag mocht het niet baten. Een uiteindelijke overgang naar werpen op roofblei moest uitkomst bieden. Vanwege de harde wind concentreerde ik me, op een aantal worpen na, op het varen en de boot op de stek te houden, zodat Arend een aantal stekken uit kon werpen. Ook door Arend werd er hard gewerkt maar de roofblei gaf helaas niet thuis. Gelukkig konden er nog een aantal baarzen verleid worden door het kunstaas en deze waren dan ook zeer welkom.

Ruim 2 maanden terug was Arend Burger een dagje te gast. Na lange tijd was het er toch eindelijk van gekomen en zo hadden we eens rustig een dagje de tijd om bij te kletsen. We begonnen in de ochtend met meervallen, maar na ruim anderhalf, en één enkele stijger op de fishfinder, werd er toch overgeschakeld op de snoekbaars. Vele stekken werden er bevist maar slechts af en toe wisten we een vis te strikken.

Een dag met Martin samen leek haast een vervolg van de vorige. Vele stekken werden er weer afgevist en af en toe werd er een snoekbaars gevangen.  Het was duidelijk dat de vis erg verspreid lag en zich niet makkelijk liet vangen. Echter was het deze dag zo warm, dat de hengels tijdelijk werden verwisseld voor een zwembroek om even af te koelen in het rivierwater. Heerlijk op een dag van een goede 30 graden. Dan maar even een paar vissen minder.

Toen er verder gevist werd, werden er gelukkig nog weer een aantal vissen gevangen maar ook deze weer zeer verspreid. Geen enkel punt want we waren er blij mee en hadden een heerlijke dag. Soms verlang je stiekem wel eens naar de betere tijden met de mooiere aantallen. Maar desalniettemin hebben we weer een heerlijke dag gehad.

De laatste keer was ik met Kees op stap. Met in het hoofd dat de vis waarschijnlijk ook vandaag zeer verspreid zou liggen werd er gekozen om gewoon meters te maken en vele stekken af te vissen. Ook nu sprongen ze de boot niet in, maar wisten we toch een aantal vissen te vangen en ook nu weer een enkele vis per stek.

Onderweg dreef er net als vorige week weer een dode vis aan de oppervlakte. Was het vorige week een uit de kluiten gewassen barbeel, deze keer was het een forse en moddervette paling welke wel richting de metergrens ging. Wat een vis! Toch wel bijzonder. Beide keren een grote dode vis voorbij te zien drijven. Ze hebben het blijkbaar moeilijk met die warmte en de lage waterstand.

Na nog een paar gevangen snoekbaarzen kwamen we een mooie stek tegen waar al vrij vlot een aanbeet volgde die helaas lostte. Kort hierna weer en ditmaal bleef de vis wel hangen. De eerste stek met 2 aanbeten op dezelfde plek. Dus bleven we hier even door vissen en opnieuw kwamen er ook 2 aanbeten met weer mooie vissen. Eindelijk een plek waar er nog een aantal bij elkaar liggen en zo hadden we wat meer actie in korte tijd.

Uiteindelijk wisten we een ingang uit te werpen. Het ankeren in combinatie met de forse wind was ditmaal wel even wat gedoe. Een fronttroller met I-Pilot zou toch wel een uitkomst zijn, maar helaas laat de portemonne dit nog niet toe. Gelukkig wisten we ondanks dat, hier nog wel een aantal vissen vandaan te halen en dit maakte voor de aantallen weer wat goed.

De eerste vis lostte net bij de boot, dus deze mochten van onszelf helaas niet mee tellen. In een mooi hoekje pakte Kees een mooie snoekbaars op goed 2,5 meter diep. De aanbeet was prachtig volgens Kees. Hij klapte vol over de spikey shad. Even een plaatje en de vis kon weer verder.

Als laatste werd er een damwand uitgevist en hier mocht onze laatste snoekbaars van de dag vandaan komen. Inmiddels hadden we beide de energie aardig verspeeld vandaag en vertrokken we weer richting de helling. We kijken toch weer terug op een heerlijke dag