Vangstverslagen
Trollen op snoek
Geslaagde vistrip!
Door: John van Harn

Het slapen in de boot was ook aardig te doen. Het ligt wat krap vanwege onze vele spullen en de wat smallere banken maar we konden uiteindelijk de slaap aardig vatten. Midden in de nacht werd ik nog even wakker vanwege de herrie van een groot vrachtschip maar verder hebben we prima kunnen slapen.

Eindelijk was het zover, onze vistrip stond al een maand of 3 gepland. Een korte trip met 2 overnachtingen op de boot. Erg leuk om eens heerlijk weg te zijn en naast vissen ook te kamperen op de boot. We wilden ons gaan richten op voornamelijk snoekbaars en meerval, maar al het andere wat bijt is uiteraard ook van harte welkom.

Al vrij vroeg werd ik weer wakker en kon ik het niet laten om direct met een shadje aan de gang te gaan. Waar we ook vistte in het vak. Er kwam geen enkele aanbeet en ook de meerval montages zijn vannacht onaangeraakt geweest. Na een ontbijtje met gebakken ei en chocomel werd de boot in gereedheid gebracht en konden we gaan snoekbaarzen.

Vervolgens werd er snel koers gezet richting een kribvak waar we graag wilde overnachten. Tijdens de overnachting werden er 2 hengels beaasd en uitgeworpen voor meerval. We wisten dat op dit water meerval voldoende voorkwam en die wilde we maar wat graag vangen. Nadat de boot geankerd was en de hengels op de plaats, konden we even genieten van een  lekker broodje knackworst  en ook een heerlijk koud biertje uit onze 12 volts koelkast. Een perfect ding waarin we onze etenswaren en dranken goed koel konden houden.

Het had even nodig maar uiteindelijk wisten we er weer een aantal te vinden. Ook wisten we nog een Baars te vangen. Het leek de grote afwezige maar toch wel leuk dat we nog een mooie veertiger in de boot konden krijgen. Toen de ochtend ten einde was, zagen we in de verte al een aantal buien aankomen. We hadden inmiddels toch weer 6 vissen gevangen maar vanwege de voorspellingen met omweer besloten we om toch maar richting de helling te varen en onze trip te laten eindigen.

Op de eerste stek wilde we gaan verticalen. Binnen korte tijd kwam er een ontzettend harde beuk op de shad met kopschudden wat me probeerde duidelijk te maken dat ik met een serieus grote vis te maken had. Ondanks de wat zwaar maar toch goed afgestelde slip, wist de vis zo’n snelle run in te zetten dat de prachtige Spro godfather verticaal hengel tot krom onder de boot werd getrokken en vervolgens in 3 stukken knakte. Compleet beduusd stond ik met nog een vis aan de lijn en een gebroken hengel. Misschien heeft de hengel net de rand van de boot geraakt ofzo?? Ook de vis lostte binnen een seconde of 5 en daar stond ik dan. Ons vermoeden werd echter snel bevestigd als we de gehele onderlijn en stinger vol slijm zien zitten. Meerval dus! Gelukkig hadden we in de steun een 2 tal meervalhengels klaar staan welke we dus maar gelijk gingen gebruiken.

De clonk teasers met pieren werden gemonteerd en er werd snel een drift over de stek gemaakt. Na wat clonken van henry wist mijn hengel ineens krom te gaan staan en de lijn begon gestaag af te lopen richting het midden van de rivier. Ineens het besef dat ik mn eerste nederlandse meerval gehaakt had. Wat een geweldig moment en de boot werd vlot gestart om er achteraan te varen zodat we de vis veilig kunen drillen. Het werd echt een prachtige dril! Uit voorzorg had ik voor de trip maar een stuk zeil van 2x3 meter gekocht en Henry had handschoenen mee genomen voor het geval het toch zou lukken. Deze kwamen mooi van pas en vrij vlot wist Henry de vis de boot in te trekken. Onze gedane ervaringen uit Spanje en voor Henry ook Frankrijk kwamen mooi van pas!

Na de meting bleek de vis 141cm lang te zijn en konden we direct wat foto’s maken. Nadat de vis was teruggezet wisten we het zeker. We gaan nog even verder vissen met de clonk teaser!  Dat de Meerval los was bleek wel, want ook vrij direct hierna klapte de volgende er weer op. Geweldig dit! Ditmaal een wat kleinere vis maar ik was er wederom erg blij mee.

Weer werd er verdergaan en wonderbaarlijk weer een aanbeet! Ditmaal bij Henry, en zo stond ook hij zijn eerste nederlandse Meerval te drillen. We wisten werkelijk waar, niet wat we mee maakten. Even later maakten we de score op. Het was ondertussen nog maar 8.15 in de ochtend. De zon kwam net nog op en we hadden al 3 meervallen gevangen. Onze trip was nu al zeer geslaagd. Alles wat we nog gaan vangen beschouwen we maar als bonus.

We gingen toch maar weer verder proberen met de clonk teasers en kwakhout maar aan al het mooie komt een eind en verdere aanbeten bleven uit. Wel was het erg mooi om ook nog eens wat verderop een meerval aan de oppervlakte te zien komen en met een grote staartslag weer de dipete in te zien verdwijnen. Iets wat we kennen van de Ebro, maar in ons eigen land had ik dit ook nog niet eerder mee gemaakt.

Na de wat langere stilte besloten we om maar weer op jacht te gaan naar de snoekbaars. Iets wat in het begin nog niet gemakkelijk bleek te zijn. Met de extreem hoge waterstand konden we ze nog maar moeilijk vinden. Gelukkig kwamen we bij een kribvak waar we al verticalend toch de eerste 3 vissen weer in de boot wisten te krijgen. Gelukkig maar, want het leek even erg moeilijk te gaan worden. Om een lang verhaal kort te maken wisten we in de middag een aantal goede snoekbaars stekken te vinden en bleken we al werpend met shads het meeste succes te hebben. Vis na vis wisten we te haken en zo stond de teller voor het late avondeten maarzo op 20 snoekbaarzen. Voor de rivier toch weer een mooi aantal!

Na de maaltijd met broodjes hamburger gingen we weer een potentiele stek opzoeken voor de meerval. We wilden het in de avond voor het ankeren toch nog even gaan proberen.  Ook nu wilde het weer lukken en zo haakte Henry de eerste meerval van de avond en de vierde van de dag. De vis die ditmaal wat groter was, dan zijn vis van vanmorgen.

Nu werd er weer een poosje doorgevist en net voordat we het opgaven klapte er bij mij weer een meerval op. Ongelofelijk, wat een spektakel vandaag. Ook deze vis werd weer netjes in haar element teruggezet waar ze thuishoort.

Het ankeren op de onze nieuwe stek kostte wel even wat tijd, maar uiteindelijk wisten we de boot mooi neer te leggen zodat we ons klaar konden maken voor de nacht. De meervalhengels werden weer in gereedheid gebracht en beaasd met vrij grote aasvissen, hopend op die ene hele grote meerval. Zodra we alles op de stek hadden, hadden we nog een klein hoekje vrij en konden we nog even werpen met shads. Na een losser wist ik ook hier weer een snoekbaars aan boord te krijgen terwijl Henry even later ook een aanbeet kreeg. Ja hoor, het is weer zover. Duidelijk meerval en nu weer op een shad. Op de lichte hengel was het onbegonnen werk en de meerval was niet te stoppen, erachteraan varen was ook geen optie aangezien we volledig geankerd lagen en met de meervalhengels al op de stek, dus werd er wat meer druk op de dunne lijn gezet en was het spektakel snel voorbij. Het moest maar zo zijn want een andere optie was er helaas niet.

02.30 In de nacht werden we ineens gewekt door 1 van de baitrunners. Wat verward speerden we op onze onderbroek het bed uit. Het was de hengel van Henry met de aasvis onder de dobber. De lijn liep langzaam weg. Even laten lopen en dan.... Nee he, de vis laat weer los. Wat een baal moment want een meerval vangen op een aasvis zou toch weer een prachtige ervaring erbij zijn geweest. De hengel werd weer op de plaats gelegd en we keken wat angstig naar het hevige omweer een eind verderop. Hopen dat dat niet deze kant op komt! We liggen op een boot op het water met overal uitstekende hengels. Niet echt een veilige plek tijdens het onweer zullen we maar zeggen. Er rest ons niets anders dan toch maar te gaan slapen, als het onweer hier dichtbij komt zullen we vanzelf wel wakker worden.

Blijkbaar is het overgetrokken want we zijn die nacht gelukkig niet meer wakker geworden. We hebben heerlijk geslapen. We waren er ook echt wel aan toe! Deze ochtend werd er minder gehaast en rond een uur of 7 hadden we ons ontbijt met wederom gebakken ei en spek op. We kunnen er weer tegenaan!

We beginnen weer met clonken. Het leek er een poosje op dat de vis vandaag minder actief was, maar na een poosje werd de clonk teaser van henry toch weer vol gegrepen! Yes!! weer een meerval.  We hadden er inmiddels aardig routine in en de vis werd dus ook vrij vlot geland, gefotografeerd en weer teruggezet. Tijdens de foto ging henry ook nog eens op het kwakhout staan welke vervolgens in twee stukken brak. Na het professorisch repareren met tape werden er nog wat stekken aangedaan maar we mochten geen meerval meer vangen. Het kwakhout produceerde ook niet meer het geluid wat we graag wilden. Kortom, een goed moment om er maar weer een eind aan te breien op de meerval.

het was al weer de laatste dag en deze zou gezien de weersvoorspelling ook vroegtijdig eindigen. We gingen maar proberen om nog een aantal snoekbaarzen te vangen. De roofblei hebben we ook de kans gegeven maar deze mochten we deze trip helaas niet vangen. De kribvakken die het gisteren goed deden werden als eerste gepakt maar wonderbaarlijk kwam daar vandaag geen enkele vis vanaf. Rare vissen af en toe, die snoekbaarzen. Maakt het wel tot een uitdaging om te achterhalen waar ze vandaag zitten.

Al met al is het vanwege wat verplichtingen en het slechtere weer een wat kortere trip geworden dan we eerst gepland hadden. We hebben in totaal dus een korte avond, een hele dag en nog een ochtend kunnen vissen. Ook hebben we 2 nachten op de boot kunnen slapen en dit was toch wel een bijzondere ervaring en dit zullen we dan ook zeker vaker gaan doen! Je hoort ons ook echt niet klagen met 33 vissen waaronder ook nog eens 6 Meervallen! Kortom, een zeer geslaagde trip!

Met de boot volledig volgeladen vertrokken we richting de rivier. Toen er werd getrailerd begon het al te regenen. Een wat somber begin tijdens de avond die al aardig gevorderd was. Met de regenkap over de boot vertrokken we toch nog even richting een stek, waar we werpend met shads uit de voeten konden. Het bleef hier bij een misser en een vis die eenmaal bij de boot aangekomen toch nog lostte.

Het was ondertussen bijna donker en na wat lekkere hapjes gebakken te hebben vonden we het beide tijd om te slapen. De één had last van zn schouder en de ander van zn rug en we waren echt doodop. We kwamen nog wel even tot het besef dat we zo fanatiek zijn dat we nagenoeg de gehele dag van 6 uur in de ochtend tot bijna 11 uur savonds door hadden gevist. Op een half uurtje hamburgers bakken na dan. De hengels stonden op de baitrunner en net na elven vielen we beiden in diepe slaap.