Vangstverslagen
Trollen op snoek
Seizoens opening 2016
Door: John van Harn

Het is inmiddels wel wat laat voor de openingsdag maar de vorige weekenden was het telkens wat. Of weekendje weg of het weer was slecht. Ook nu zouden we op zondag gaan maar vanwege de voorspellingen hebben we het toch maar verplaatst naar de zaterdag.

Het werpen had weinig tijd nodig want al vrij snel kwam het eerste snoekbaarsje aan boord kijken. De vis, werpend op shads gavangen, zijn in de regel wel wat kleiner maar de actie en aanbeten ervan zijn gewoon heerlijk.

Toen we vertrokken hadden we prachtig weer. Rond de 20 graden maar het voelde als een graad of 27. De stroming was fiks en het water stond ook hoog. We hebben het liever de helft minder stromen en het water wat lager maar het is momenteel overal zo op de rivier.

De eerste stek die werd uitgevist was er één waar de stroming flink op stond. Het verticalen begon wat onrustig, maar toch al vrij snel hing de eerste vis aan de haak. Prachtig zo’n aanbeet weer. Toen de vis eenmaal vlak bij de boot was wist hij helaas toch nog te lossen en bleef de teller nog op 0 staan. Snel verder vissen hier leverde weing op, net als het volgende kribvak.

Dan maar even overschakelen op werpen. Dit is iets wat we ook graag doen. Terwijl we de boot voor anker leggen kunnen we ons heerlijk concentreren op het vissen zonder te hoeven varen of op een dieptemeter te hoeven letten. Ook de rust vanwege het gemis aan motorgeluid is heerlijk en het is echt genieten van de natuur om je heen.

Dat het hier goed te doen was bleek wel, want na een misser hing al vrij snel de tweede vis aan de lijn en ook deze werd weer gevolgd door een derde. Deze kwam wel van de andere kant van de boot. De vis lag blijkbaar vrij verspreid door het vak heen. Allen werpend op een kleine shad. Dat gaat lekker zo.

Aangezien we in de middag begonnen waren en door zouden vissen tot eind van de avond waren we voorzien van een heerlijke warme hap. Goed verzorgd door Martin en ook nog eens voorzien van een heerlijk koud biertje erbij. Perfect voor elkaar. Nadat hij de hamburgers gebakken had zaten we dan ook heerlijk te smullen aan de broodjes hamburger met uien, mayo, curry en een biertje erbij.

Toen we net weer verder gingen werpen, waren er een aantal mensen gekomen die vanaf de kant gingen vissen en heelijk dwars over onze huidige stek en vlak bij onze boot aan het werpen waren. Kortom, de stek was maarzo even in beslag genomen.

Om me maar niet teveel te ergeren hieraan, besloten we om maar snel te verkassen en een volgende stek op te zoeken. Eenmaal daar aangekomen gingen we vrolijk verder met werpen. Ook hier was de snoekbaars aanwezig en zo wisten we er in niet al te lange tijd nog 3 vissen bij te vangen. En naast een snoekbaars ook helaas nog een losser voor Martin

Het werd ondertussen wat frisser en we genoten ook maar even van een lekker bakje koffie.Ook hiervoor had Martin gezorgd, helemaal top!  De volgende 2 stekken leverde helaas niets meer op, maar tijdens het werpen hoorden we af en toe het geplons van jagende roofblei bij de kribkop achter ons. Klinkt goed! We schakelden toch maar even over, want een roofblei zou wel een leuke aanvulling van de dag zijn.

Met wat geluk wisten we de boot te ankeren recht voor de kribkop waar we de roofblei zagen jagen. Er werd een rapala kunstaasje aan gehangen, welke goed geschikt zijn om snel in de bovenste waterlaag te kunnen vissen. Na een paar minuten werpen sloeg de hengel hoepeltje krom. Ik dacht even aan een roofblei maar toch bleek dit een mooie snoekbaars te zijn. Die hadden we niet verwacht! Erg verassend maar zeker welkom. Ook leuk om weer een wat grotere snoekbaars te vangen in tegenstelling tot de wat kleinere formaten welke we met werpen met shads wisten te vangen. Tijdens het maken van de foto zag ik weer een mooie plons van de jagende roofblei, vlak tegen de krib aan.

De snoekbaars werd weer snel terug gezet en binnen een paar tellen ging het kunstaasje vrij vlot naar de plaats waar net de plons was. Het duurde niet lang, en met een prachtige kolk dook hij vol overgave op het kunstaas. Echt gaaf dit! We vissen maar zelden gericht op roofblei, maar als we het soms even proberen wil het nog regelmatig lukken ook.

De vis gaf best even tegengas ondanks dat hij natuurlijk flink geholpen werd door de forse stroming.Na het scheppen van de vis werd er uiteraard weer een foto gemaakt en mocht de vis de diepte weer opzoeken. Heerlijk, wat een mooie bonus vandaag.

Aan het einde van de avond hadden we nog wat pech met het verliezen van wat kunstaas en het anker.....  Jawel het anker! Deze had zich in de volle stroom zo vast getrokken dat deze met geen enkele mogelijkheid meer los te krijgen was . We hebben van alles geprobeerd maar toen het meeste eelt op mijn handen losgeschuurd was van het ankertouw, besloten we maar dat er niet veel anders op zat dan het ankertouw door knippen met de tang. Best balen en zonde, maar het is tenslotte maar materiaal.

Het mocht de pret niet drukken want we hadden genoten van een heerlijke dag! De verwachtingen vanwege de omstandigheden waren niet heel groot maar het is ons toch weer mee gevallen. Ik kan haast niet wachten op de volgende keer!