Vangstverslagen
Zoektocht op de rivier
2 Oktober 2016
Trollen op snoek
Zeelt en karper in de gesloten tijd
Door: John van Harn

Na een poosje begon de dobber wat op en neer te hobbelen waarna hij ineens vlotjes weg liep. Na het aanslaan voelde ik direct al dat dit een leuke vis was. Wat een power hebben die zeelten. Het kostte met mn lichte materiaal ook best wat moeite om de vis onder de plompenbladeren weg te houden.

De laatste dag werd er nog even kort gevist. Ook in de gehele ochtend niets. In de laatste paar uurtjes wilde ik het toch maar eens proberen met een drijvende korst. Dit was dan ook echt het enige wat we nog niet hadden geprobeerd. Dit bleek gelukkig nog wel te werken en al vrij snel wist ik 2 wat kleinere karpers te vangen. Toch wel erg leuk op de korst. De rest was inmiddels gestopt met vissen en vonden het wel goed zo.

Dit jaar in de gesloten tijd had ik een doel gesteld. Ik wilde graag weer eens een zeelt vangen. Na wat wateren afgespeurd te hebben vond ik een water die aan de meeste eisen wel voldeed. Ondiep, modderbodem en waterplanten. Bij het kijken zag ik al diverse bruisplekken en kon ik niet wachten om hier eens te gaan vissen.

Zoals vaak bij het vissen gaat het natuurlijk niet vanzelf en zo heb ik het ook 2 korte avonden zonder vis moeten doen. De derde avond had ik meer geluk. Een handje mais bijvoeren en onder de pen werden een paar mestpieren aangeboden op de haak. Het vissen met enkel mais bracht de vorige avonden geen succes, vandaar dat ik het nu met mestpieren ging proberen.

Ook hadden we nog een weekend gepland om te gaan karperen. We hadden een huisje  gehuurd in Drenthe samen met Gert, Kees en Job. Bij het huisje lag een kleine plas en bij het huren van het huisje hadden we de plas voor ons alleen. Volgens de eigenaar zouden hier karpers zwemmen tot wel 36 pond. Klinkt goed, maar dat het water ook erg taai kon zijn, daar  kwamen we in het weekend ook achter.

Al met al was ik er erg blij mee. De vis werd even op de foto gezet door een toevallige voorbijganger en mocht hierna weer verder zwemmen. De avond zat erop! Inmiddels is de gesloten tijd ook weer ten einde en er is al weer op roofvis gevist. Het verslag zal eerdaags hier weer te lezen zijn!

De volgende dag werd er weer gevist, maar wat we ook probeerden, niks leek te werken. Allerhande aas werd er geprobeerd, met of zonder voerplek. Het mocht niet baten. Op een paar brasems, voorns en baarzen na dan. Dit ondanks dat de karper toch duidelijk aanwezig was.

De eerste dag werd er veel gevist maar tot onze teleurstelling wilde de vissen niet bijten. Zowel met de pen, als met de methodfeeder en statisch werd er gevist In de avonden in het huisje was het wel erg gezellig. Een biertje, een lekkere hap en een hoop geouwehoer ontbraken er zeker niet aan.

Bij aankomst werden we netjes ontvangen met een bakkie koffie op het terras van de eigenaar. Het huisje wat er vlak voor lag. Na even kennis te hebben gemaakt kregen we een rondleiding om de plas. Alles was erg netjes voor elkaar, alleen hadden we wel gedacht dat de plas wat groter zou zijn.

Na nog een klein poosje zat het er weer op en vertrokken we richting huis. Ondanks dat het erg gezellig was, waren we toch wel wat teleurgesteld over de vangsten. Het was leuker geweest als iedereen leuk gevangen zou hebben. Maar helaas is het niet anders en zullen we het er mee moeten doen.

Toch nog even op het achterste gedeelte proberen. Van een afstand zag ik een wat grotere karper zwemmen tussen het riet door. Voorzichtig werd de korst er overheen geworpen en zo voorzichtig teruggetrokken tot deze vlak bij de vis lag. Na een korte aarzeling zwom de vis toch richting het aas en slurpte de korst naar binnen.

Bij terugkomst bleef het karperen met de korst toch nog wat door mn hoofd spoken. De aanbeet live zien is toch wel erg gaaf. Op een avond vertrok ik richting een watertje waar wel vrij regelmatig op karper word gevist. Ik zag bij aankomst al een aantal karpers zwemmen in de oppervlakte en snel werd de korst richting de vis geworpen.  Al vrij snel mistte ik 2 aanbeten. Misgeslagen of uitgespuugd, wie zal het zeggen. Het werd weer even rustig maar later op de avond kwam er toch weer een karper richting de korst. Met de rug ruim boven het water zwom hij op de korst af en pakte hem. Even de lijn iets laten lopen en vervolgens aanslaan. Yes!! Deze keer is het raak en de haak werd gezet. De vis zwom vrij snel richting de waterplanten maar werd na een mooie dril uiteindelijk toch weer richting het net gedirigeerd. De vis was groter en dikker dan ik dacht.

Uiteindelijk was het gelukt en daar lag mn zeelt op de kant. Net geen 50cm, maar wat een prachtige vissen zijn het! Snel even een foto gemaakt en de vis mocht weer terug.  De avond zat er ook weer op en ik ging met een voldaan gevoel naar huis!

Mooi vond ik de vis niet, maar wel erg leuk om te vangen. De beschadiging aan de bek liet zien dat deze vis al eerder gevangen was.  Wel jammer om te zien maar dat is helaas het nadeel van wat drukker beviste wateren.

Met martin samen ben ik nog een dagje wezen karperen. Wederom op de put waar we meestal een keer per jaar heen gaan. Voorgaande 2 jaren waren de vangsten prima maar dit keer was het helaas wat rustiger. In de ochtend wist ik een schubkarper te vangen aan de linkerkant van de put. Geen grote vis maar toch leuk om te vangen.

Hierna bleef het een poos rustig en pas in de middag was er actie voor Martin. Ook hij wist een karper te vangen en ditmaal aan de andere kant van de put. De vis werd even bekeken en gemeten. Ons vermoeden bleek juist en het was dezelfde vis dan ik vanochtend had gevangen. Hebben wij weer. Er zit ruim voldoende karper in de put, maar dit bleek dus echt de enige vis te zijn die zich liet verleiden vandaag, want de rest van de dag bleef het helaas stil.

Een korte ruk was voldoende om de vis goed te haken en deze speerde er ook snel vandoor. Erg gaaf, zo’n aanbeet op de korst vlak voor je neus. Met hulp van Gert werd de vis na een prachtige dril geland. Een mooie karper van 19 pond lag er op de kant. Als een kind zo blij was ik, dat het eindeloze doorzetten toch nog werd beloond.