Vangstverslagen
Trollen op snoek
Verticalen met gezelschap
Door: John van Harn

Afijn, er ging ook gevist worden. De aangrenzende put van de laatste keer werd vandaag het doelwit. Vroeg in de ochtend was het al vrij snel raak. De vis zat op dezelfde diepte als de laatste keer. En wijk hier maar niet meer dan een meter vanaf want dan blijven de aanbeten nagenoeg uit.

We zochten een mooie plek op even wat hamburgers te bakken en onszelf te trakteren op een warme hap. Heerlijk op deze frisse dagen.

Het seizoen is bijna ten einde  Toch wilde ik net voor de gesloten tijd  nog een keertje de rivier op. Willem wilde graag mee  Alhoewel hij niet zo fanatiek met vissen is, is gezelligheid en genieten op het water wel aan hem besteed. Ook prima! Het vissen red ik alleen ook wel, en Willem maakt zo nu en dan wel een foto en zorgt voor de koffie.

Na enig aandringen van Willem lukte het me toch om de hengel opzij te leggen en even rustig een bakkie te doen. De boot word geankerd en dan nemen vaak ook even rustig pauze. Even genieten van de rust en natuur om je heen. Daar doen we het toch stiekem ook wel een beetje voor.

Het werd halverwege de middag al weer tijd om de boot te traileren. De volgende dag zou er een hoop visite komen dus we hadden thuis ook nog een hoop te doen. Al met al hebben we weer een prima dag gehad. In de ochtend in m’n eentje gevist en toch nog 7 vissen kunnen vangen. Wie weet wat we met een vissende vismaat nog hadden kunnen vangen?? Top dagje weer!

We zouden al vroeg vertrekken. Normaal in deze koude tijd vertrekken we wat later maar met mist in de ochtend is het echt prachtig op het water. Voor de mooie plaatjes dus wat eerder vertrokken. Eenmaal goed in de muts gedoken, zagen we dat het zeker de moeite waard was.

Het was inmiddels 12 minuten voor 12 uur en Willem begon al honger te krijgen.  Hij vond 12 uur een mooie tijd om te gaan eten dus zoals hij zei: Je hebt nog 12 minuten om er een te vangen. Lachend ging ik de uitdaging aan. En warempel binnen 12 minuten toch een snoekbaars. Allebei de grootste lol en de hengels werden in de standby stand gezet.

Na de eerste paar snoekbaarzen en nog een paar gemiste aanbeten was het weer een mooie baars die de shad gegrepen had. Prachtige vissen. Vorige keer waren het beide 40ers maar vandaag net een tikkie kleiner.

Zodra er weer verder gevist werd, gingen de aanbeten gewoon door. Heerlijk zo! Gelukkig bleven ze beter gehaakt dan de vorige keer en zo kwam er naast snoekbaars ook weer baars aan boord.

Ook kwamen we nog wat bellyboten tegen. Het ziet er koud uit in het 5 graden koude water maar hier zullen de heren vast goed op voorbereid zijn. Mocht de mogelijkheid er ooit zijn , zou ik dit ook nog wel eens willen proberen! Het lijkt me toch wel een bijzondere ervaring.

We hadden gepland om met de nieuwe dieptemeter wat data op te nemen zodat ik dit thuis eens kon bestuderen en omzetten naar onderwaterkaarten. Een hobby in een hobby zullen we maar zeggen en vast ook erg leerzaam. Een kribvak en een gedeelte van de put werden zo mooi in kaart gebracht.

Toen we weer op de plas kwamen was duidelijk te voelen dat de wind flink toegenomen was en het wel lastig vissen was. Met de benzinemotor was het net te doen maar toch besloten we om het te laten voor wat het was en even tijd voor andere dingen te maken.

Ook heb ik in de middag nog even kort geprobeerd een snoekbaars te vangen op half water. Het pelagic vissen zoals dat genoemd word. Dit is nog een hele uitdaging. Het was nu niet gelukt maar hier ga ik komend seizoen ook nog eens tijd voor vrij maken.

Gelukkig hadden we dit al vaker ervaren en zo wist ik al snel de eerste vis te haken. Het talud werd verder afgevist en binnen korte tijd wist ik er nog 2 vissen bij te vangen. Mooie start vandaag! Veelal wat kleinere vissen hier, maar de tweede was toch wel van een mooier fotmaat.