Vangstverslagen
Zoektocht op de rivier
2 Oktober 2016
Trollen op snoek

Een aantal ochtenden doodazen in de havens heeft wel de nodige aantallen vis opgeleverd. Doodaas onder de dobber is in deze tijd toch favoriet. Diverse mooie aanbeten gehad en onder deze ook mooie snoeken waaronder één van 106cm.

Een dagje waal met Martin is uiteindelijk door wat pech maar een kort dagje geworden. Ondanks dat wisten we nog wel enkele vissen te haken. De vorige keer dat we hier waren leverde het werpen met shads toch diverse vissen op en was het verticalen beduidend minder. Deze dag was het, ondanks nagenoeg dezelfde omstandigheden, totaal andersom. De bekende stekken hebben we flink uitgeworpen maar toch kwam er geen resultaat. Na de overschakeling op verticalen, kwamen de eerste aanbeten toch nog en kwam er eindelijk vis in de boot. Ook weer een snoekbaars gelost net bij de boot maar ook dat hoort erbij.

Het is inmiddels najaar. De ideale tijd voor het snoeken. Ondanks dat vanwege de drukte de update weer even geleden is, is er zeker nog wel gevist. Er zijn mooie vissen gevangen maar ook hebben we wel wat pech gehad met de omstandigheden.

De overschakeling op trollen was ook een goede. Al vrij snel kwamen de aanbeten. Echter ook hier weer lossers en uiteindelijk kwam er toch een winde even de boot bekijken. Helaas werd het vissen ons door de harde wind vrijwel onmogelijk gemaakt. We hebben nog even geprobeerd in de luwte te vissen maar mochten verder helaas niets meer vangen.

Toen samen met Martin een dagje trollen en slepen met aasvis. We begonnen in de ochtend met het slepen met aasvissen. Voorns op de fireball en onder een sleepdobber moesten het gaan doen. We wisten dat het uitgekozen water erg taai kon zijn, maar gelukkig verdween we na een poosje de dobber toch de diepte in. Uiteraard weer net nadat de koffie in was geschonken. Het lijkt wel traditie! Een mooie snoek laat zich even bekijken en fotograferen. Deze manier van vissen is toch wel erg mooi en het geeft ons toch een hoop voldoening. Wat later werd er toch overgeschakeld op trollen maar dit bracht deze dag helaas geen vis in de boot.

Een dagje statisch doodazen met de boot bracht gelukkig weer wat meer vis op. We waren dankzij Peter weer voorzien van een mooi aantal grote voorns. De ochtend begon tegen onze verwachting eigenlijk wat taai maar verder op de dag begonnen we, en vooral Peter, toch wel wat vis te vangen. Het was een heerlijke dag. Perfecte temperatuur, mooi weer en een kilo heerlijke shoarma om beide buiken te vullen deze dag. Hetgeen wel behoorlijk gelukt was. Ook werd er in de avondschemering nog een hele fikse snoek gevangen met een een lengte vaan 114cm. Dat is nog eens een mooie afsluiter. Tevens de 10e snoek van deze dag, dus al met al mochten we zeker niet klagen.
De laatste keer zijn we richting het IJ geweest. Het begon in de ochtend al met een lekke band. Aangezien we de laatste tijd wel vaker wat pech hebben vroegen we ons af of het “weer zo’n dag” zou worden. Helaas wel dus. Het zou volgens de berichten perfect weer zijn, maar eenmaal aangekomen bleek de mist nog steeds erg dicht te zijn en konden we eigenlijk het IJ niet op.
Roofvis in het najaar
Door: John van Harn

De mist die zojuist wat minder was geworden begon ineens weer volledig dicht te trekken. Daar zit je dan op het Noordzeekanaal. Al vrij snel kwam er een boot aan van het Rijkswaterstaat en deze vrij onvriendelijke man vroeg me aan boord te komen want “er was nogal wat mis” volgens hem. Na een goed half uur papieren controleren, overleggen en discussiëren, want daar zijn ze nogal goed in!, kwam ik naar buiten met een proces verbaal vanwege het niet voeren van een radarreflector in de mist. Erg balen natuurlijk maar zo zijn de regels nou eenmaal. Het plezier van de dag was al wel een beetje verdwenen. We moesten uiteindelijk achter de boot aanvaren richting een haven waar we moesten blijven wachten tot de mist minder werd.

Aangezien we daar uiteindelijk met 4 boten lagen hadden we toch nog wat te kletsen met andere bootvissers en zijn we een uur later maar voorzchtig langs de kant richting helling gevaren. De mist zou deze dag ook niet weggaan en daar overnachten leek ons ook geen optie. Kortom, het was weer zo’n dag.

Laten we maar hopen dat dit voorlopig onze laatste pechdag is en dat we de topdagen die we dit jaar ook ruim hebben gehad weer voort kunnen zetten.

Toch maar getrailerd en een poosje in de buurt van de helling blijven vissen. Echter zijn deze stekken veel te ondiep in deze tijd. Het weer begon iets beter te worden en toen zijn we toch maar verkast richting het IJ. Een kleine stukje vissen leverde wel 2 aanbeten op maar deze werden helaas niet verzilverd. Toch maar even verkassen richting het Noordzeekanaal.