Vangstverslagen
 Regen, regen.....en snoek
Witvissen op de rivier
Door: John van Harn

Vissen in de volle stroming is niet ons ding en dit doen we enkel als we op barbeel gaan vissen. Voor witvis gaan we vaak in het kribvak vissen waar het water een stuk rustiger is. Zo kunnen we lekker ontspannen vissen en goed uit de voeten met voerkorven van 30 gram en een winckle picker. Met een simpele uitrusting en een beperkt aantal spullen gingen we op weg naar onze stek.

Begin van de middag meldde zich ook nog een paar brasems. Ook hierbij weer mooie exemplaren waarvan de grootste 57 cm. Ook voor martin nog een baars op de maden. De voorns kwamen ook nog tussendoor en zo mochten we op deze dag toch 19 vissen van mooi formaat vangen. Dan reken ik de kleine grondels enzovoorts natuurlijk niet mee. Een mooi aantal en zoals gebruikelijk vermaken Martin en ik ons ook kostelijk en kijken we weer terug op een gezellige en geslaagde dag.

Na een ruim uur hadden we enkel wat grondels maar verder geen respons dus besloten we om te verkassen. We zaten vrij dicht bij een krib welke vanaf de helft onder water stond. We liepen de krib op zover we konden en gingen het hier maar eens in het rustige stuk net achter de neringen proberen. Ook zaten we op deze stek met de wind in de rug en dat was toch een heel stukje aangenamer.

In de ochtend begonnen we vanaf het strandje te vissen. Er werd een voerplek aangemaakt en het werd wachten. Volgens de voorspelling werd het lekker weer maar de forse wind maakte het toch niet zo aangenaam als verwacht. Gelukkig had ik nog 2 wintermutsen in de tas liggen en konden we ons toch lekker warm aankleden. Ondertussen genoten we ook van een heerlijk bak warme koffie welke martin geregeld had.

Na een poosje kwam er wel een klein tikje op de top. Ik was al bang dat het weer grondels zouden zijn en dit was helaas het geval. Verschrikkelijke visjes. Het is zo langzamerhand een plaag geworden. Een licht tikje op de top en weer een poosje niets te zien terwijl de grondels al lang gehaakt zijn.

Het is weer gesloten tijd. Normaal kiezen we er al snel voor om op roofvis te gaan vissen. Mede door deze regel komt het er tenminste ook nog eens van, om het op andere vissoorten te proberen. We hadden wel zin om weer eens ouderwets met de winckle picker te gaan vissen. Er werd gekozen voor de waal welke momenteel fiks stroomt.

Al redelijk snel kwam de eerste aanbeet. Een fikse voorn meld zich. Normaal is een voorn niet echt bijzonder maar boven de 30 cm worden het toch leuke vissen. De eerste voorn was voor Martin en mat 36 cm. Erg leuk! Ook bij mij een aanbeet en ook een voorn van tegen de 35 cm. Prachtige vissen!

Om een lang verhaal kort te maken hebben we over de gehele ochtend meer dan tien voorns gevangen van over de 30 cm waarvan 4 stuks van 36. De aanbeten kwamen om en om en dat maakt het ook extra leuk. Het volgde zo vlot op elkaar dat we ook nog even een leuke dubbel foto konden maken.